Poezja współczesna. Pismo literackie i wydawnictwo.

Pięć wierszy z Ameryki
Konrad Hetel

Tracy K. Smith (ur. 1972)

 

Dobre życie

 

Kiedy niektórzy rozmawiają o pieniądzach
mówią jakby to był tajemniczy kochanek
który wyszedł po mleko i nigdy nie
wrócił, i przez to popadam w nostalgię
za latami kiedy jechałam na samej kawie i chlebie,
ciągle głodna, po wypłatę szłam do pracy
jak kobieta wyruszająca po wodę
z wioski bez studni, a potem sobie żyłam
przez jakieś dwa wieczory jak wszyscy inni,
czyli kurczak z rożna i czerwone wino.

 

 

 

Natasha Tretheway (ur. 1966)

 

Nieczyste zagranie

 

Z drugiego pokoju słyszę głos mojego ojca,
najpierw jęk, dźwięk tak smutny jak gdyby
rzeczy utracone przeżywał na nowo: wszyscy zmarli
wracają i stają przy ringu, wspaniałe ciało
jego młodości, waga półciężka, gotowe do walki
i lśniące, to piękno, które teraz oglądam na zdjęciach.
Zaglądając do pokoju, prawie wyobrażam sobie, że zobaczę go
ćwiczącego walkę z cieniem, ręce i nogi poruszają się
jak u psa, który biegnie przez sen. Musiałam mu dziś pomóc
w drodze do łóżka, potykał się na schodach, jego ramię
tak ciężkie na moich barkach, że prawie spadliśmy.
Teraz jego cierpienie rozłupuje noc; ojciec krzyczy
moje imię. Mogłabym go obudzić, powiedzieć, że to tylko sen,
że jestem tutaj. Tutaj — próg, którego nie przekraczam:
paseczek światła wpuszczony przez drzwi znajduje jego tatuaż,
kotwicę na przedramieniu zaplątaną we własny łańcuch.

 

 

 

Ocean Vuong (ur. 1988)

 

Tors powietrza

 

Załóżmy, że uda ci się zmienić swoje życie.
& ciało jest czymś więcej niż

częścią nocy — przypieczętowaną
siniakami. Załóżmy, że się obudziłeś

& zamiast twojego cienia
jest czarny wilk. Chłopiec, piękny

& przepadł. W takim razie idziesz z nożem
pod ścianę. Dłubiesz & dłubiesz

aż pojawia się pieniążek światła
& możesz w końcu zerknąć

na szczęście. Oko
gapiące się z drugiej strony —

czeka.

 

 

 

Ilya Kaminsky (ur. 1977)

 

Żyliśmy szczęśliwie podczas wojny

 

A kiedy zbombardowali domy innych ludzi

protestowaliśmy,
ale nie dość, byliśmy przeciw, ale nie

dość. Byłem
w swoim łóżku, wokół mojego łóżka Ameryka

rozpadała się: niewidzialne domy, jeden za drugim —
wyniosłem sobie krzesło i patrzyłem na słońce.

W szóstym miesiącu
katastrofalnych rządów w domu pieniądza

na ulicy pieniądza w mieście pieniądza w kraju pieniądza,
naszym wspaniałym kraju pieniądza, żyliśmy (przebacz nam)

szczęśliwie podczas wojny.

 

 

 

Leonard Cohen (1934-2016)

 

Kanye West nie jest Picassem

 

Kanye West nie jest Picassem
Ja jestem Picassem
Kanye West nie jest Edisonem
Ja jestem Edisonem
Ja jestem Teslą
Jay-Z nie jest Dylanem niczego
Ja jestem Dylanem czegokolwiek
Ja jestem Kanyem Westem Kanyego Westa
Tym Kanyem Westem
Od wielkiej niby zmiany jednego butiku
Gównianej kultury na drugi
Ja jestem Teslą
Jestem jego cewką
Cewką dzięki której elektryczność jest miękka jak łóżko
Jestem Kanyem Westem którym Kanye West myśli że jest
Kiedy spycha twoje dupsko ze sceny
Ja jestem prawdziwym Kanyem Westem
Już się nie bujam tyle
Nigdy tego nie robiłem
Wracam do życia tylko po wojnie
A tej jeszcze nie mieliśmy

15 marca 2015

 

„The Good Life” copyright (c) 2011 by Tracy K. Smith, from _Life on Mars_. This translation pub-lished with the permission of the author and Graywolf Press, Minneapolis, MN, USA.

Ocean Vuong, “Torso of Air”, from Night Sky with Exit Wounds. Copyright © 2016 by Ocean Vuong. Reprinted with permission of Author. http://www.oceanvuong.com

 

Konrad Hetel

 

Konrad Hetel (urodzony w 1991) poeta i dramaturg. Pracował w wydawnictwach Znak i a5 oraz jako sekretarz Joanny Olczak-Ronikier i asystent (współpraca dramaturgiczna) Krystiana Lupy przy Procesie w Teatrze Nowym w Warszawie. W teatrze współpracował m.in. z Magdą Szpecht (Ostatnie zwierzęta w krakowskiej Łaźni Nowej), Martą Streker (Tragedia Coriolanusa Szekspira w Teatrze im. Bogusławskiego w Kaliszu) i Mikołajem Mikołajczykiem (Śmierć w Wenecji w Teatrze Dramatycznym w Białymstoku). Jako dramaturg i dramatopisarz stale współpracuje z Radkiem Stępniem (m.in. Panna Julia Strindberga w Teatrze Ludowym, Studium o Hamlecie Wyspiańskiego w Teatrze Słowackiego, Śmierć komiwojażera Arthura Millera w Teatrze Wybrzeże, Kto zabił Kaspara Hausera w łódzkim Teatrze Jaracza, Słowacki umiera w Teatrze Starym, Studium o Hamlecie w AST). Prowadzi fanpage z poezją ±1354.

PODZIEL SIĘ

Do góry