Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Proza współczesna. Pismo literackie, wydawnictwo, sklep internetowy.

Bartosz Suwiński
Kotlina (15)

Kotlina. Strapienia

,

1.

Nie tylko ja martwię się o twoje zdrowie, styczniu.

2.

Przy piecu miał plastikowe wiadro na drewno i jakimś cudem zaprószył się ogień. Spalił się we śnie. „Najpierwsza rzecz u mnie / Żyć wesoło, a potem, gdy można, rozumnie” (Franciszek Zabłocki).

3.

Dwa jastrzębie przy rozpołowionym zającu, targają jego futro. Żegnałem stary rok. Mężczyzna z szuflą, na której leży czarny kot. Witałem nowy rok. Jego martwy ogon zwisał prawie do kolan, a on stał tak, nie decydując, co dalej. Może wczoraj byłby bardziej pewny, gdzie go złożyć. Wczoraj mój przyjaciel się ożenił. Może jutro rzeka popłynie i zniknie to, od czego odchodzisz sam. Coś w końcu bywa ratunkiem. Od splecionych dłoni liczy się teraz tylko czas. Nie powiedziałaś do mnie ani słowa. „kiedy ptak znad bystrzycy ulatuje wzwyż / ziemia cała spada ciężką kroplą” (Józef Czechowicz).

4.

Życie przemija w ludzkim czasie. Czy coś czeka na nas w oddali, choć nie potrafimy tego objąć? Czy śmierć sprzyja jakiejś porze roku? Czy życie to jest to, co z każdym dniem bardziej należy do przeszłości, czy to, co właśnie się staje? Dlaczego trafione muszą boleć? Dlaczego piękno umacnia, ale nie ocala? „Muzy, ucieszne muzy, teraz zaczynajcie, / A ze mną moję piękną pannę wysławiajcie. Kogo się wy dotkniecie przez wdzięczne śpiewanie, / Każdy się urodziwym, każdy pięknym stanie” (Szymon Szymonowic).

5.

Samica kosa strąca dziobem rajskie jabłuszka i buszuje za kęsem po gałęziach. Owoc spada, a jego lot zacienia śnieg. I kolejny, i kolejny. Śnieg, który pada, zostaje na swoim miejscu. Najpierw jabłuszko, potem kryształki, dalej puch.

6.

Kos nadleciał po kwadransie. Był o wiele bardziej dokładny, nie zrzucił ani jednego jabłuszka. Zmiótł jedynie garstkę śniegu z pazurków, wcześniej z gałęzi. Zostawił po sobie spokój i delikatne słowa, w których przyszło mu dziobać.

7.

Ona ma stale obniżony nastrój i jest permanentnie zmęczona. Zniekształcenia poznawcze i nawałnica głośnych myśli wikłają tu odbiór rzeczywistości. Same leki nie załatwią za nią spraw, jakie ma ze sobą. A, czekamy na lepsze. „Eryfile smutna – nieszczęsna w małżeństwie swoim, nieszczęsna w macierzyństwie – odrzuca naszyjniki Harmonii” (Auzoniusz, przeł. Z. Kubiak).

8.

Janek: „A czemu Bóg się podział pierwszy na świecie?”. „Tata, a po co aniołom skrzydła?”. „A Bóg jest tak samo niewidzialny jak anioły i też się mną opiekuję? Tata, a nie przyjdzie po mnie czarna ręka?”. „Świat się zamącił, ale świat jest zawsze / Jak zamieszana na łąkach kałuża” (Jarosław Iwaszkiewicz).

9.

Sowie loty wiersza; wataha trzydziestu wilków pojawiła się w okolicach Jaszkowej. Wszędzie szklanka, może trzeba sypnąć popiołem. W.: „Często odczuwam znaczenie i mowę pustych przestrzeni między wyrazami, w tekście”.

[Bartosz Suwiński]

.

.

Bartosz Suwiński

PODZIEL SIĘ