Zostały ptaki z dobrą pamięcią
i auta,
auta imitują rzekę –
ptaki dawnych przodków.
Słońce przeszło wszystkie stany
ciepła,
jest teraz tylko ozdobą.
Od dwóch tygodni nie spotykam
ludzi
w tym domu.
Żywe są tylko
nocne dźwięki.
.
.
.
What’s left is the birds with good memory
and the autos,
the autos imitate the river —
birds of the bygone ancestors
The sun has passed through all its phases
of warmth,
and it’s only an ornament just now.
For two weeks, I have not met
any people
in this house.
Only the sounds of night
are alive.
.
.
.
Moment transferu:
powietrze daje wiatr,
wiatr przynosi piasek.
Nagle dostrzegam powietrze i wiatr.
W mojej lodówce
kilka chlebów, które
uparcie jem
od kilku tygodni.
Tylko jeden z nich
ośmielam się dać
gołębiom,
uważając, że w ten
sposób trochę
wyrzucam,
a trochę się
dzielę.
.
.
.
The moment of transference:
the air bestows the wind,
the wind bears the sand.
All at once I notice the air and the sand.
In my fridge
several breads which,
stubbornly, I’ve been eating
for several weeks.
Only one of them
I dare offer
to the pigeons,
believing that this way
I throw away just a bit,
and I share
a bit, too.
.
.
.
jeszcze więcej gatunków człowieka, a ja
nie mogę znaleźć
swojego.
.
.
.
even more human
species, and I can
not find
my own.
.
.
.
Dostrzegam
napięcie i wrogość
między wyrazami.
Pęka więź
jak po długiej absencji.
.
.
.
I noted
strain and enmity
between words.
The bond breaks
as after a long absence.
.
;
.
Książka dostępna tu: https://allegro.pl/oferta/agnieszka-klos-cialo-poetyckie-poezja-polska-12506949050
Karo Caran ukończyła studia doktoranckie w dziedzinie Edukacji i Antropologii na George Mason University w Stanach Zjednoczonych (2009). Pisze powieści i wiersze. Jest autorką książek Roman and Julian: A Love Story in Paintings (2014), Life in Footnotes: A Memoir in Verse (2015), I Am The Air: And other thoughts in verse (2018), The Myth of Maya Joy (2021). Tłumaczy poetów polskich i ukraińskich. Jej przekłady ukazały się w czasopismach literackich i w antologiach w Indiach i w Ukrainie. Mieszka w Kalifornii.
.
.
Agnieszka Kłos. Autorka książek Całkowity koszt wszystkiego, Gry w Birkenau, Wyższa czułość, Ciało poetyckie. Pracuje na stanowisku wykładowcy Historii Wzornictwa, Socjologii Sztuki i Krytyki Artystycznej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Założycielka i kierownik Studiów Podyplomowych Mediacji Sztuki Współczesnej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, współzałożycielka Katedry Mediacji Sztuki. Prowadziła projekty kuratorskie w galerii Otwartej Pracowni Gepperta, „Czytelnia Gepperta” (cykl spotkań z pisarzami i wydawcami), „Wolna Amerykanka” (cykl autorskich wykładów i spotkań z artystami). Od 2001 roku redagowała magazyn „Ritę Baum”, od 2004 roku będąc wiceprezesem Stowarzyszenia Kulturalno – Artystycznego „Rita Baum”. Od 2012 członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.
Laureatka wielu stypendiów i nagród. Jej książki były nominowane, m.in., do Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza i Nagrody Literackiej Europy Środkowo–Wschodniej Angelus. Autorka wielu tekstów, które ukazały się w czasopismach kulturalnych i artystycznych, m.in. Arkusz, Arteon, Czas Kultury, FA-art., HA – art., Kresy, Lampa, Odra, Pogranicza, Pozytyw, Twórczość, Teksty Drugie. Wieloletnia współpracowniczka „Gazety Wyborczej”. Redaktorka papierowego i sieciowego wydania Rity Baum (blisko 800 tekstów opublikowanych). Współpracowała z portalem literackim Wywrota.pl, teatralnym e-teatr, fotograficznym Świat Obrazu. Pomysłodawczyni i organizatorka pierwszej ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Książka za kraty” dla Zakładów Karnych w Rawiczu, Wołowie i Wrocławiu, polegającej na zbiórce książek i gazet dla osadzonych, a także organizacji na terenie więzień spektakli teatralnych i zawodów sportowych. Pomysłodawczyni projektu artystyczno – historycznego „Breslau cv”. Jurorka wielu konkursów literackich i artystycznych, autorka wykładów upowszechniających wiedzę z zakresu historii, pamięci, tożsamości i sztuki, uczestniczka paneli i międzynarodowych konferencji, inicjatorka i współorganizatorka międzynarodowych seminariów badawczych, m.in., „Los kobiet w KL Auschwitz – Birkenau” w Państwowym Muzeum Auschwitz – Birkenau i Młodzieżowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu. Kuratorka, autorka wielu prac artystycznych wystawianych na międzynarodowych wystawach sztuki. Doktor nauk historycznych, zajmująca się w swojej pracy badawczej związkami sztuki i drugiej wojny światowej, współautorka subdyscypliny środowiskowej historii Zagłady.
Stypendystka Prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka w dziedzinie literatury.
.
