DO MŁODYCH
.
no zróbcie ten gest przy uszach
słyszycie?
przeciw staremu zaciska się pięści
nie wargi na nosówkach
.
.
.
ZRYW
.
kochani
na cztery
każda faza
tej samej długości
po wdechu
zatrzymanie
wiem że trudno
i od nowa
aż przestaniecie
się dusić
nabranym powietrzem
.
.
.
NATURALNA ENERGIA
.
armia was całą armię nas
ma zamiar zmieść ze sceny
sylwetki na tarczach
mają w chuj dziur
moglibyśmy ładować tym samym
i ze wstydem wypuszczać jak ciche gazy
.
.
.
TRZYDZIESTOLECIE MATURY
.
którzy umarli chwała prymusom
którzy mieli się urodzić określ
swój udział
doszedłeś do tego skręć w lewo
zobacz jak sella zdobyła miłość
żadnych przypisów co są jak przepisy
posuwasz się parę chwil dalej słodycz
zaczyna cię mdlić tracisz orientację
spokojnie stań zwróć zawróć i tak
zbliżasz się do mety
.
.
.
REFLEKSY
.
po pierwsze
kto wpadł na pomysł
tego popołudnia i żeby sięgać
po drugie nic
wcześniej nie zrywając
trójkąt ostrzegawczy podkręcał
ognie zachodu i nasze i faceta
z lasu chętnego podejść
patrzeć odejść z czarną
niewdzięcznością
co miało pozór
zapadło za horyzont
.
.
.
WARUNKUJĘ PRZYSZŁOŚĆ
.
jeśli świat jeszcze potrwa
już nie: jeżeli dożyję
.
.
.
WYSTARCZYŁO SPOJRZEĆ
.
do września ryżowa szczotka
jeździła nam po oczach miejskie lisy
farbowane szyldy próbowały nas
przechytrzyć w październiku kampania
zieleni tak naiwna jak pomysł przed laty
na ogranie władzy to się zapiszemy
– wszyscy|? – wszyscy! płód martwy
już przy poczęciu
więc skąd te pierwsze ruchy
kopce na trawnikach?
.
.
.
Magdalena Jankowska (1953) – autorka tomów poetyckich: I co dalej? (1990), Kula i skrzydło (1992), Zbiór otwarty (1994), Tak się składa (1998), Już (2002), Salon mebli kuchennych (2006), Skrzyżowanie (2011), Dobierany (2024) Globalne ocieplenie (2019); książek prozatorskich: Billing (2001) i Gabion (2015) oraz zbioru szkiców teatralnych i recenzji: Tak, widziałam to. Tak to widziałam (2016), Teatralną serpentyną (2018).
Wiersze publikowała m.in. w „Akcencie”, „Czasie Kultury”, „Frazie”, „Kamenie”, „Kresach”, „Odrze”, „Okolicach”, „Opcjach”, „Pracowni”, „Pograniczach”, „Res Publice”, „Toposie”, „Tyglu Kultury”. Były też tłumaczone na język angielski, francuski, niemiecki, litewski, ukraiński i węgierski.
Stała współpracowniczka „Akcentu”, gdzie zajmuję się krytyką teatralną ze szczególnym uwzględnieniem dramaturgii radiowej (dział „Sztuka słuchania”). Wcześniej zaś, przez cały czas istnienia kwartalnika, związana z „Kresami”.
Członek SPP. Mieszka w Lublinie.