Poezja współczesna. Pismo literackie i wydawnictwo.

Wyższa czułość (fragmenty 2)
Agnieszka Kłos

Lotniska w nowej Europie zmieniły się w muzea watykańskie.
Taksówkarze siedzą na ziemi na fotelikach dziecięcych wyprutych z aut i mówią, że teraz
znacznie łatwiej wyciągnąć od turystów forsę.
Nocą te potężne miejsca zmieniają się w prawdziwe sale koncertowe, podziemne krypty,
a nawet zabytkowe stacje metra.
Ludzie krążą tu w poszukiwaniu atrakcji i zapominają o swoich samolotach.
Dziś podczas pokazu odsłonięto najstarsze na świecie organy.
Powietrze w ich potężnych miechach wydmuchiwało nie tylko korniki i pył, ale oddechy tych wszystkich ludzi, którzy żyli przed wiekami.
Niektóre z nich płonęły.
Nie było to groźne, choć to były organy ogniste.

 

 

 

Długa zimowa droga przez las.
Lej, który nie ma początku i końca.
On ma i początek, i koniec.
Początek lasu to lato.
Las jest zielony, kiedy wjeżdżamy do niego rowerami,
i wraz z upływem drogi zmienia się w zimowy las.
Pomagają nam konie.
Letni las zmienia się w zimowy labirynt.
I wszystko nagle staje się obce.
Drogi krzyżują się znienacka.
Konie idą same.
Nich idą i decydują.
Tym bardziej, że w zimowym lesie wybucha wojna i już właściwie wiadomo,
że przez wiele lat nie zobaczymy wiosny.

 

 

 

Wielka ilość słonecznych pokoi nocą.
Przepastne mieszkania, po których kręci się słońce i rudy jamnik.
Biega z uśmiechem, jakby badał głębię tych wszystkich mieszkań.
Ktoś z boku gra w ping-ponga.
I to jest właściwie, poza psem, jedyny znak życia w tym domu.

 

 

 

Byli w mieście ludzie, którzy robili wiosnę.
Przyjeżdżali na puste łąki i wypuszczali ptaszki na żyłce.
To były głównie małe, sztuczne wróbelki.
Najpewniej z Chin.

 

 

 

Wchodzę w czarny świt.
Na zewnątrz powietrze po deszczu.
Potrzebujemy wody.
Pora pierwszych kasjerek z Biedronki i skowronków.
Ktoś otworzył balkon i patrzy.
Być może nadal śpi.
Na pustym skrzyżowaniu witają się miejscowi, bezdomni i szaleńcy.
Słychać krzyk.
Rozbija go potężna lepka ciężarówka.

 

 

Agnieszka Kłos
Fot. Agnieszka Kłos

 

 

Agnieszka Kłos. Autorka książek Całkowity koszt wszystkiegoGry w Birkenau. Pracuje na stanowisku wykładowcy Historii Wzornictwa, Socjologii Sztuki i Krytyki Artystycznej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Założycielka i kierownik Studiów Podyplomowych Mediacji Sztuki Współczesnej na Wydziale Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, współzałożycielka Katedry Mediacji Sztuki. Prowadziła projekty kuratorskie w galerii Otwartej Pracowni Gepperta, „Czytelnia Gepperta” (cykl spotkań z pisarzami i wydawcami), „Wolna Amerykanka” (cykl autorskich wykładów i spotkań z artystami). Od 2001 roku redagowała magazyn „Ritę Baum”, od 2004 roku będąc wiceprezesem Stowarzyszenia Kulturalno – Artystycznego „Rita Baum”. Od 2012 członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA.

Laureatka wielu stypendiów i nagród. Jej książki były nominowane, m.in., do Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza i Nagrody Literackiej Europy Środkowo–Wschodniej Angelus. Autorka wielu tekstów, które ukazały się w czasopismach kulturalnych i artystycznych, m.in. Arkusz, Arteon, Czas Kultury, FA-art., HA – art., Kresy, Lampa, Odra, Pogranicza, Pozytyw, Twórczość, Teksty Drugie. Wieloletnia współpracowniczka „Gazety Wyborczej”. Redaktorka papierowego i sieciowego wydania Rity Baum (blisko 800 tekstów opublikowanych). Współpracowała z portalem literackim Wywrota.pl, teatralnym e-teatr, fotograficznym Świat Obrazu. Pomysłodawczyni i organizatorka pierwszej ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Książka za kraty” dla Zakładów Karnych w Rawiczu, Wołowie i Wrocławiu, polegającej na zbiórce książek i gazet dla osadzonych, a także organizacji na terenie więzień spektakli teatralnych i zawodów sportowych. Pomysłodawczyni projektu artystyczno – historycznego „Breslau cv”. Jurorka wielu konkursów literackich i artystycznych, autorka wykładów upowszechniających wiedzę z zakresu historii, pamięci, tożsamości i sztuki, uczestniczka paneli i międzynarodowych konferencji, inicjatorka i współorganizatorka międzynarodowych seminariów badawczych, m.in., „Los kobiet w KL Auschwitz – Birkenau” w Państwowym Muzeum Auschwitz – Birkenau i Młodzieżowym Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu. Kuratorka, autorka wielu prac artystycznych wystawianych na międzynarodowych wystawach sztuki. Doktor nauk historycznych, zajmująca się w swojej pracy badawczej związkami sztuki i drugiej wojny światowej, współautorka subdyscypliny środowiskowej historii Zagłady.

 

PODZIEL SIĘ